Sunday 27 September 2009

က်ပ္ငါးေထာင္တန္ ေငြစကၠဴ၊ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ

လာမယ့္ ေအာက္တိုဘာလ၊ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္မွာဆိုရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ က်ပ္ငါးေထာင္တန္ ေငြစကၠဴေတြကို စတင္သံုးစြဲေတာ့မွာ ျဖစ္ပါ တယ္။ ဒီက်ပ္ငါးေထာင္တန္ ေငြစကၠဴေတြ ထုတ္ေ၀လိုက္တာဟာ တနည္းဆိုရင္ အာဏာရွင္လက္ထက္မွာ ျမန္မာ့စီးပြားေရးစနစ္ ဘယ္ေလာက္ထိ ကေမာက္ကမျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာကို ညႊန္းဆိုတဲ့ သက္ေသတမ်ဳိးပါပဲ။ ဒီက်ပ္ငါးေထာင္တန္ေတြဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ေငြေၾကးလည္ပတ္သံုးစြဲမႈ (circular flow) မွာ ပမာဏႀကီးမားတဲ့ ေငြေၾကးေတြ သံုးစြဲလာရမႈနဲ႔ အဆမတန္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈေတြ ျဖစ္ေနျခင္းရဲ႕ ျပယုဂ္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။



ေငြေၾကးလည္ပတ္သံုးစြဲမႈ ပမာဏ မ်ားျပားလာျခင္း
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ money supply ကို မူ၀ါဒခ်မွတ္သူ၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားက ထိန္းခ်ဳပ္တဲ့ instrument potency ႀကီးမားပါတယ္။ ဗဟိုဘဏ္ရဲ႕ လြတ္လပ္စြာ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ နည္းပါးမႈေၾကာင့္ ဒီလို instrument potency ကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္မယ့္ အေျခအေန မရွိပါဘူး။ ရလာဒ္ကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရဟာ ေငြေၾကး ႐ိုက္ႏွိပ္ ထုတ္ေ၀မႈေတြကို အေၾကာင္းျပခ်က္ အမ်ဳိးမ်ဳိး အသံုးျပဳၿပီး အထိန္းအခ်ဳပ္ မရွိ ျပဳလုပ္ေတာ့တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ ေခတ္မီဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ တပ္မေတာ္ တရပ္ ေပၚထြက္လာေရးဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္နဲ႔ စစ္အသံုးစရိတ္အတြက္ ႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀တဲ့ ေငြေၾကးပမာဏေတြက အရမ္းႀကီးမား ပါတယ္။

အဲဒီအခါက်ေတာ့ ျမန္မာျပည္တြင္းမွာ လည္ပတ္သံုးစြဲေနတဲ့ ေငြေၾကးပမာဏက မ်ားျပားလာပါတယ္။ သာမန္ေစ်း၀ယ္ထြက္မႈေတြမွာ ေတာင္ ပိုက္ဆံအိတ္အႀကီး ကိုင္သြားရတဲ့ အေျခအေနျဖစ္ေနတယ္။ စားေသာက္ဆိုင္ေတြမွာ ေငြရွင္းရင္ ေငြစကၠဴတထပ္ႀကီး ရွင္းၾက ရတယ္။ စိန္အေရာင္းအ၀ယ္၊ ကားအေရာင္းအ၀ယ္၊ အိမ္အေရာင္းအ၀ယ္ ေငြေပးေခ်မႈေတြမွာဆိုရင္ လူျမင္သူျမင္ မေကာင္းေအာင္ ေငြစကၠဴအုပ္ေတြ အျပည့္သိပ္ထားတဲ့ ဆာလာအိတ္ႀကီးေတြနဲ႔ သြားၾကရတယ္။ ဘဏ္ေတြမွာ ေငြသြင္း၊ ေငြထုတ္ရင္ ဘဏ္၀န္ထမ္း ေတြက ဒီေငြထုပ္ႀကီးေတြကို ထမ္းၾကရတယ္။ ဒီလိုအေျခအေနမ်ဳိးေတြအတြက္ ျပည္တြင္းမွာဆိုရင္ တန္ဖိုးျမင့္မားတဲ့ ေငြစကၠဴေတြကို ႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္လာၾကတယ္။ ကနဦးမွာ ငါးရာတန္ ေငြစကၠဴေတြထြက္လာတယ္။ တေထာင္တန္ ေငြစကၠဴေတြ ထြက္လာတယ္။ အခု ေနာက္ဆံုးက်ေတာ့ ငါးေထာင္တန္ ေငြစကၠဴေတြ ထြက္လာတယ္။

ဒီလို ပမာဏျမင့္မားတဲ့ ေငြစကၠဴေတြ ထြက္လာရတာဟာ စီးပြားေရး တိုးတက္လာတာမဟုတ္ဘူး။ ခၽြတ္ခ်ံဳက် ပ်က္ယြင္းလာတာပဲ ျဖစ္ တယ္။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ဒီ ေငြစကၠဴေတြဟာ တန္ဖိုးႀကီးသလို ထင္ရေပမယ့္ ဒီေငြပမာဏေတြရဲ႕ မူလတန္ဖိုးကေတာ့ တက္မလာလို႔ ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္တုန္းက မုန္႔ဟင္းခါးတပြဲရဲ႕ တန္ဖိုးဟာ ႏွစ္က်ပ္ ဆိုပါစို႔။ အခုအခ်ိန္မွာ မုန္႔ဟင္းခါး တ ပြဲရဲ႕ တန္ဖိုးဟာ တေထာင္ျဖစ္ေနတယ္ဆိုရင္ ေစ်းႏႈန္းဟာ ငါးရာ တက္သြားၿပီလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ယေန႔ေခတ္ ေငြငါးေထာင္ က်ပ္တန္ရဲ႕ တန္ဖိုးဟာ ဟိုလြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္က ေငြတဆယ္တန္ တရြက္ရဲ႕ တန္ဖိုးအတိုင္းပဲ ရွိတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

ေနာက္တခ်က္က ေငြေၾကးသံုးစြဲႏိုင္မႈ အေျခအေနနဲ႔ ဆက္စပ္ပါတယ္။ ပမာဏႀကီးမားတဲ့ ေငြေၾကးေတြ ထြက္ေပၚလာတာဟာ ျပည္ သူေတြရဲ႕ ေငြသံုးစြဲႏိုင္မႈ ပမာဏ မ်ားျပားလာတာ မဟုတ္ပါဘူး။ တလကို ၀င္ေငြ ငါးေသာင္း ရွိသူတေယာက္ဟာ သူ႔ရဲ႕ ၀င္ေငြအေနနဲ႔ တေထာင္တန္ အရြက္ငါးဆယ္ ရခဲ့မယ္ဆိုရင္ အခုငါးေထာင္တန္ ေငြစကၠဴသစ္ေတြ ထြက္ေပၚလာမႈမွာ ငါးေထာင္တန္ ေငြစကၠဴ ဆယ္ရြက္ ရရွိလာတာပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ ေငြေၾကးသံုးစြဲႏိုင္မႈ အေျခအေနကေတာ့ ပိုၿပီးေတာင္ ေလ်ာ့နည္းသြားႏိုင္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ပမာဏျမင့္မားတဲ့ ေငြစကၠဴသစ္ေတြ ထြက္ေပၚလာခ်ိန္တိုင္းမွာ ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြ ျမင့္တက္လာတတ္လို႔ပါပဲ။ ဒီလိုေတြ ျဖစ္လာတဲ့အခါ ျပည္သူေတြရဲ႕ ေငြသံုးစြဲႏိုင္မႈ ေလ်ာ့က်သြားပါတယ္။ ႀကီးမားလွတဲ့ ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြကို ကာမိဖို႕ လုပ္ၾကရင္း လုပ္ခေတြ ျမင့္တက္လာျပန္တယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ေငြေၾကး႐ိုက္ႏွက္ထုတ္လုပ္မႈ၊ ကုန္ေစ်းႏႈန္းႀကီးမားမႈ၊ လစာတိုးျမင့္မႈ၊ ကုန္ေစ်းႏႈန္း ႀကီး မားမႈ၊ ေငြေၾကး႐ိုက္ႏွက္ထုတ္လုပ္မႈေတြဟာ ေၾကာင္လိမ္ေလွကားသဖြယ္ တစတစ ျမင့္တက္လာတာပဲ ရွိၿပီး ျပန္ဆင္းတယ္ဆိုတာ မရွိ ေတာ့ပါဘူး။

တခါတရံမွာ အစိုးရက ဒီျပႆနာကို ၀ိသမ စီးပြားေရးသမားေတြလုပ္တာဆိုၿပီး ကုန္သည္ေတြကို ဖမ္းတာ၊ ေခၚယူသတိေပးတာေတြ ျပဳလုပ္တတ္ပါေသးတယ္။ ဒီလို ကုန္သည္ႀကီးမ်ားရဲ႕ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္တယ္ဆိုရင္တဲ့ တိက်တဲ့ မူ၀ါဒေတြ ခ်မွတ္ ၿပီးမွ ျပဳလုပ္လို႔ရပါတယ္။ အာဏာရွင္အသိုင္းအ၀ိုင္းနဲ႔ နီးစပ္တဲ့ ကုန္သည္မ်ားကို မူ၀ါဒတမ်ဳိး၊ နီးစပ္မႈမရွိတဲ့ ကုန္သည္မ်ားကို မူ၀ါဒ တမ်ဳိး ျပဳလုပ္လို႔ မရပါဘူး။ အဓိက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ စီးပြားေရးယိုယြင္းပ်က္စီးမႈ၊ ေငြေၾကးစနစ္ ယိုင္နဲ႔မႈ ျပႆနာကေတာ့ “ေရႊသမင္ ဘယ္ကထြက္၊ မင္းႀကီးတာကထြက္“ ဆိုသလိုပဲ ျပႆနာရဲ႕ အစဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈ ညံ့ဖ်င္းမႈနဲ႔ တိုင္း ျပည္ရဲ႕ money supply ကို ခ်ဳပ္ကိုင္ၿပီး ထင္ရာစိုင္းလုပ္ေနတဲ့ instrument potency ျမင့္မားမႈ၊ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းျမင့္မားမႈ စတာ ေတြေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို ပမာဏႀကီးမားတဲ့ ေငြစကၠဴေတြ ႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀ေနရမႈဟာ အဆမတန္ႀကီးမားေနတဲ့ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းရဲ႕ အက်ိဳးဆက္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။


ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ

ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းဆိုတာ ႏွစ္စဥ္တက္လာတဲ့ ေစ်းႏႈန္းရာခိုင္ႏွုန္းေတြကို တိုင္းတာတဲ့ indicator တခု ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ားဆံုး အသံုးျပဳတဲ့ ေစ်းႏႈန္းေတြကေတာ့ retail prices ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းဟာ ႏွစ္စဥ္ သံုးဆယ္ ရာခိုင္ႏွုန္း၀န္းက်င္မွာ ရွိေၾကာင္း စီးပြားေရး ပညာရွင္မ်ားက တြက္ခ်က္ထားၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံနဲ႔ တႏိုင္ငံရဲ႕ ေငြေၾကးေဖာင္းပြ မႈႏႈန္း အတက္အက်သ႑ာန္ မတူညီေပမယ့္ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ ႏိုင္ငံအမ်ားစုရဲ႕ ေငြေၾကး ေဖာင္းပြမႈႏႈန္းဟာ ၂ ရာခိုင္ႏွုန္းနဲ႔ ၆ ရာခိုင္ႏႈန္း အၾကားမွာပဲ ရွိတတ္ပါတယ္။ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ျမင့္တက္လာတာကို ထိန္းခ်ဳပ္တဲ့ နည္းလမ္းေပါင္းမ်ားစြာကိုလဲ ဗဟိုဘဏ္နဲ႔ အစိုးရ မူ၀ါဒျပဳလုပ္သူေတြက အသံုးျပဳၾကပါတယ္။ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ျမင့္မားတာဟာ တိုင္းျပည္စီးပြားေရးကို ထိ ခိုက္မႈ ရွိေၾကာင္း သိရွိနားလည္ၾကလို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ျမင့္မားတဲ့အခါ income redistribution၊ balance of payments နဲ႔ အရင္းအျမစ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အက်ိဳးဆက္ေတြ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈဟာ ပံုမွန္၀င္ေငြရွိသူမ်ား (ဥပမာ - လခစားလုပ္သားမ်ား) နဲ႔ က်ပန္းလုပ္သားမ်ား၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါး သူမ်ားရဲ႕ ၀င္ေငြေတြကို စီးပြားေရး ေတာင့္တင္းသူမ်ား၊ ပံုမွန္၀င္ေငြမဟုတ္တဲ့ အက်ိဳးအျမတ္ ရရွိသူမ်ားထံ redistribute လုပ္ပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ပံုမွန္အတိုးႏႈန္းပဲ ရတဲ့ ဘဏ္ေတြမွာ အပ္ႏွံစုေဆာင္းမႈေတြထက္ တျခား assets ေတြ (ဥပမာ - အိမ္၊ ျခံေျမ) စတာေတြမွာ ရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံမႈက အက်ိဳးအျမတ္ ပိုမ်ားပါတယ္။ ဒီေတာ့ အက်ိဳးအျမတ္ နည္းတာေၾကာင့္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ယံုၾကည္မႈနည္းလို႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ ဘဏ္ ေတြမွာ ေငြေၾကးအပ္ႏွံမႈက နည္းပါး လာပါတယ္။ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္မွာ ၃၅ သိန္းတန္ လံုးခ်င္းတိုက္ေလးတခုဟာ အခု ၂၀၀၉ ခုႏွစ္မွာ သိန္း သံုးရာ့ ငါးဆယ္၊ ေလးရာ မွာ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ က်ပ္ ၃၅ သိန္းကို ဘဏ္မွာသာ အပ္ထားခဲ့မယ္ဆိုရင္ ရမယ့္ အတိုးႏႈန္းက ေငြေဖာင္းပြမႈ ရာခိုင္ႏႈန္းထက္ နည္းေနမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံမႈ အရွံဳးေပၚတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘဏ္အတိုးႏႈန္းျမွင့္ၿပီး ေငြေၾကး ေဖာင္းပြမႈကို ေလ်ာ့က်ေအာင္ လုပ္ဖို႕က အလြန္ပဲ ခက္ခဲေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈဟာ savings ေပၚ အေျခခံတဲ့ ရင္းႏွီး ျမႈပ္ႏွံသူေတြဆီကေန တန္ဖိုးျမင့္တက္မယ့္ assets ေတြမွာ ရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံမႈေတြဆီကို ခ်မ္းသာၾကြယ္၀မႈ (wealth) ကို redistribute လုပ္ လိုက္တာေၾကာင့္ savings မွာ ေလ်ာ့က်မႈ ျဖစ္ေစပါတယ္။

ေနာက္ထပ္အက်ိဳးဆက္တခုကေတာ့ မေသခ်ာမေရရာမႈနဲ႔ ရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံမႈ နည္းပါးျခင္းေတြကို ျဖစ္ေစႏိုင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေငြေၾကး ေဖာင္းပြမႈႏႈန္းေတြ ထိုးတက္ေနတဲ့အခါ fluctuations ျဖစ္တာမ်ားပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ စီးပြားေရးအသိုင္းအ၀ိုင္းအတြင္းမွာ မေသခ်ာ၊ မေရရာမႈေတြ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ စရိတ္ေတြနဲ႔ ၀င္ေငြေတြကို ခန္႔မွန္းဖို႕ ခက္ခဲလာပါတယ္။ ျပည္ပက မွာယူတဲ့ ပစၥည္းေတြဆို ပိုဆိုး ပါတယ္။ ျပည္ပကေန အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၂၈၀ တန္ ပစၥည္းတခုကို ေငြလဲႏႈန္း ၅၀၀ နဲ႔ တြက္ခ်က္ၿပီး၊ အျမတ္နဲ႔ ကုန္က်စရိတ္ေတြပါ ထပ္ျဖည့္လိုက္ၿပီးေတာ့ ျမန္မာက်ပ္ေငြ တသိန္းခြဲနဲ႔ ေရာင္းခ်ေနတယ္ ဆိုပါစို႕။ ေနာက္ထပ္ ေလးလအၾကာမွာ ပစၥည္းသစ္ေတြ ထပ္မွာ ေတာ့ ေဒၚလာ ၂၈၀ က ေစ်းမတက္ေပမယ့္ ေငြလဲႏွုန္းက ေျခာက္ရာ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဒီလိုအေျခအေနမ်ဳိးေတြကို စီးပြားေရးသမားေတြ ၾကံဳခဲ့ၾကရပါတယ္။ ေစ်းေတြထပ္တင္ျပန္ေတာ့ ကုန္သည္ေတြ ၀ိသမေလာဘနဲ႔ လုပ္တယ္ဆိုၿပီး ေခၚယူျပစ္တင္ၾကိမ္းေမာင္း ခံၾကရ ျပန္ ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုျဖစ္ရပ္ေတြဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ စီးပြားေရး စီမံခန္႔ခြဲမႈ ညံ့ဖ်င္းၿပီး၊ ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္းကို စနစ္တက် မထိန္းခ်ဳပ္ ႏိုင္လို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလို အေျခအေနေတြ ျဖစ္လာတဲ့အခါက်ေတာ့ ရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံမႈမွာ လူေတြရဲ႕ စိတ္ပါ၀င္စားမႈ ေလ်ာ့နည္းလာပါေတာ့တယ္။ ျမန္မာလူငယ္ ေတြ ျပည္ပအထြက္မ်ားတာ၊ ျပည္ပမွာ ေက်ာင္းသြားတက္ၿပီး၊ ျပည္ပႏိုင္ငံေတြဆီမွာ အလုပ္၀င္တာေတြအေပၚမွာ ျပစ္တင္ေ၀ဖန္မႈေတြ ရွိၾကပါတယ္။ ျပည္ပမွာ ေက်ာင္းတက္တဲ့အခါ ၊ ဥပမာ - အဂၤလန္ကို ေက်ာင္းလာတက္တဲ့အခါမွာ ၃ ႏွစ္တာၾကာတဲ့ ဂုဏ္ထူးဘြဲ႕ကို တက္မယ္ဆိုရင္ ေက်ာင္းစရိတ္၊ ေနထိုင္စရိတ္ စသျဖင့္ စုစုေပါင္း စတာလင္ေပါင္ ေျခာက္ေသာင္းခန္႔ ကုန္က်ႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာေငြ ေပါက္ေစ်းနဲ႔ တြက္မယ္ဆိုရင္ ဒီေငြဟာ ေငြက်ပ္သိန္းေပါင္း ကိုးရာ ၀န္းက်င္မွာ ရွိပါတယ္။ ဒီေငြေတြနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စီးပြားေရး လုပ္ မယ္ဆိုရင္ အတိုင္းအတာတခုအထိေတာ့ လုပ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာလူငယ္ေတြ ဘာေၾကာင့္ စီးပြားေရးရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံမႈ လမ္း ေၾကာင္းကို မေရြးခ်ယ္ၾကပါသလဲ။ အဂၤလန္မွာ ပညာသင္ရမွဆိုတဲ့ စြဲစြဲလန္းလန္း စိတ္မရွိဘူးဆိုရင္ေတာ့ အဂၤလန္က ဘြဲ႕ရၿပီးရင္ ဥေရာပမွာ အလုပ္မလုပ္ရင္ေတာင္ အာရွတိုက္ႏိုင္ငံမ်ားမွာ ေသခ်ာေရရာတဲ့ အလုပ္တခုေတာ့ ရမွာပဲဆိုတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြနဲ႔ ျဖစ္ပါ တယ္။ ဘ၀ေနာင္ေရးအတြက္ ပညာေရးမွာ ရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံမႈ ျပဳလုပ္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရး ရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံမႈကသာ ေရရာေသခ်ာမႈရွိတယ္ဆိုရင္ ပညာရွင္ပဲ ျဖစ္ခ်င္တယ္ဆိုတဲ့ ေက်ာင္းသားတခ်ိဳ႕ကလြဲၿပီး က်န္လူမ်ားကေတာ့ သူမ်ားႏိုင္ငံမွာ ၀န္ထမ္း ဘ၀ေနမယ့္အစား ကိုယ့္ေျမ၊ ကိုယ့္ေရမွာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ေနသူေတြ ျဖစ္ေနမွာ မလြဲမေသြပါပဲ။ အခုလက္ရွိ အေျခအေန မွာေတာ့ ေအာင္ျမင္ေနတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားကိုယ္တိုင္ကိုက သား၊ သမီးေတြ အရြယ္ေရာက္တာနဲ႔ ႏိုင္ငံရပ္ျခားပို႕၊ ပညာသင္ ေပးၿပီး၊ ျမန္မာျပည္ျပန္မလာဖို႕ ေျပာဆိုေနၾကတဲ့ အေျခအေနေတြ ျဖစ္ကုန္ခဲ့ပါၿပီ။ တနည္းဆိုရင္ ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ေတာ့ ဦးေႏွာက္ယို စီးမႈ ျပႆနာပါပဲ။ ဒီလိုျဖစ္ရပ္ေတြဟာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈေၾကာင့္ စီးပြားေရးရင္းႏီွးျမႈပ္ႏွံမႈအေပၚမွာ ယံုၾကည္မႈ နည္းရာက ျဖစ္လာခဲ့ တဲ့ အက်ိဳးဆက္ေတြပါပဲ။

ေနာက္တခ်က္ကေတာ့ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ စီးပြားေရးအခန္းက႑နဲ႔ ႏိုင္ငံတကာ ကုန္သြယ္ေရးမွာ အဓိကက်တဲ့ Balance of payments ကို ပ်က္ယြင္းေစႏိုင္ပါတယ္။ တကယ္လို႔ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံမွာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္း သိပ္ျမင့္ေနမယ္ဆိုရင္ ဒီႏိုင္ငံရဲ႕ ပို႕ကုန္ေတြဟာ ကမၻာ့ေစ်းကြက္မွာ ျပိဳင္ဆိုင္ႏိုင္တဲ့ အေျခအေန ေလ်ာ့က်ပါတယ္။ တျပိဳင္နက္တည္းမွာပဲ ျပည္ပသြင္းကုန္ ေတြဟာ ျပည္တြင္းထုတ္လုပ္တဲ့ ကုန္ပစၥည္းေတြထက္ ပိုၿပီး ေစ်းေပါပါတယ္။ ဒီေတာ့ စုစုေပါင္း ပို႕ကုန္ပမာဏေလ်ာ့က်ၿပီး သြင္းကုန္ ပမာဏ ႀကီးမားပါတယ္။ ဒီအခါမွာ Balance of payments ပ်က္စီးယိုယြင္းသြားႏိုင္ပါတယ္။

ေနာက္တခ်က္ကေတာ့ အရင္းအျမစ္ေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈရဲ႕ အက်ိဳးဆက္ေတြကို ေျဖရွင္းဖို႕အတြက္ ပိုလွ်ံတဲ့ အရင္းအျမစ္ေတြကို ထပ္မံ သံုးစြဲၾကရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ မေသခ်ာမေရရာမႈေတြကို စီမံခန္႔ခြဲႏိုင္ဖို႕အတြက္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြဟာ စာရင္းကိုင္ေတြ၊ တျခားဘ႑ာေရးက်ြမ္းက်င္သူေတြကို ထပ္မံငွားရမ္းၾကရပါတယ္။ အခုလို ကမၻာ့စီးပြားေရးပ်က္ကပ္မွာ ႏိုင္ငံတကာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းႀကီးေတြအားလံုး risk professionals ေတြ ကို အျပိဳင္အဆိုင္၊ အလုအယက္ ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးေနၾကပါတယ္။

ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈအက်ိဳးဆက္ေတြဟာ ေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ဂဏန္း တလံုးတည္း ရွိတဲ့အခါမွာ သိပ္ဆိုးဆိုးရြားရြားမရွိေပမယ့္ ဆယ္ရာခိုင္ ႏႈန္း ေက်ာ္လာၿပီဆိုတာနဲ႔ အႏၱရာယ္ႀကီးလာပါၿပီ။ ေစ်းကြက္တခုလံုးကို ပ်က္စီးယိုယြင္းႏိုင္စြမ္း ရွိေနလို႔ပါပဲ။ အဲလိုအခ်ိန္မွာ အထက္မွာ ဆိုခဲ့သလိုပဲ လုပ္ငန္းေတြက အဆမတန္ႀကီးထြားေနတဲ့ စရိတ္ေတြကို ကာမိေအာင္ ေစ်းႏႈန္းေတြ ျမွင့္မယ္။ လုပ္သားေတြက အဆ မတန္ ႀကီးမားေနတဲ့ ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြ၊ ေနထိုင္မႈကုန္က်စရိတ္ေတြကို ကာမိေအာင္ လုပ္ခေတြကို ပိုေတာင္းမယ္။ ဒီေတာ့ ေစ်းႏႈန္းက တက္လိုက္၊ လုပ္ခကတက္လိုက္၊ ေစ်းႏွုန္းက ထပ္တက္လိုက္နဲ႔ ေဘာဂေဗဒအေခၚအားျဖင့္ ever- rising inflationary spiral ဆိုတဲ့ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈက ေၾကာင္လိမ္ေလွကားလို တပတ္ၿပီးတပတ္ရစ္ၿပီး တက္သြားတဲ့ အေနအထားကို ေရာက္ေတာ့တာပါပဲ။ ဒီလို ဆိုး၀ါးတဲ့ အက်ိဳးဆက္ေတြနဲ႔ စီးပြားေရးအေဆာက္အအံုတခုလံုး ျပိဳလဲမႈ မျဖစ္ေစဖို႕ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ ျပႆနာကို ေျဖရွင္းႏိုင္မယ့္ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ မူ၀ါဒမ်ား ခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။

ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ထိန္းခ်ဳပ္ ေလွ်ာ့ခ်ေရး မူ၀ါဒမ်ား

ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ျမင့္မားလာမႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ေလွ်ာ့ခ်ေရး မူ၀ါဒေတြအေၾကာင္း မေဖာ္ျပခင္မွာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈကို ျဖစ္ေစတဲ့ ၀ယ္လိုအားဆြဲအား ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ (Demand-pull inflation) နဲ႔ စရိတ္တြန္းအား ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ (Cost-push inflation) အမ်ဳိးအစားေတြအေၾကာင္းကို အနည္းငယ္ တင္ျပလိုပါတယ္။ စီးပြားေရးအေဆာက္အအံုထဲက ေစ်းႏႈန္းေတြကို aggregate demand နဲ႔ aggregate supply တို႕ရဲ႕ ဆက္စပ္မႈေတြက အဆံုးအျဖတ္ေပးပါတယ္။ aggregate demand ဆိုတာက စားသံုးသူ၊ အစိုးရ၊ ရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံေနတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားနဲ႔ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားရဲ႕ စုစုေပါင္း သံုးစြဲမႈေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ သက္ဆိုင္ရာ ေစ်းႏႈန္းအမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ လုပ္ငန္းေတြက ဘယ္ေလာက္အေရအတြက္အထိ ထုတ္လုပ္ဖို႕ ဆႏၵရွိလဲ ဆိုတာကိုေတာ့ ေဘာဂေဗဒပညာရွင္ေတြက aggregate supply curve နဲ႔ ညႊန္ျပၾကပါတယ္။ ဒီ curve ႏွစ္ခု ဆံုတဲ့ ဆံုမွတ္ဟာ equilibrium price level ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ပိုၿပီးရွင္းလင္းေအာင္ ပံုနဲ႔ တြဲၿပီး ေဖာ္ျပထားပါတယ္။


အထက္က ပံုမွာ ေဖာ္ျပထားတာက aggregate demand aggregate supply တို႕ ဆံုတဲ့ ေနရာမွာ ေပၚထြက္လာတဲ့ ေစ်းႏႈန္းနဲ႔ ထုတ္ကုန္အေနအထားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ၀ယ္လိုအားဆြဲအားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚတဲ့ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈဆိုတာက aggregate demand ျမင့္တက္လာၿပီး၊ ပံုမွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ AD curve ဟာ ညာဘက္ကို ေရြ႕သြားတဲ့ အေျခအေနကို ဆိုလိုတာပါ။


အထက္က ပံုမွာေတြ႕ျမင္ရတဲ့အတိုင္း aggregate demand ျမင့္တက္လာတဲ့အခါမွာ ေစ်းႏႈန္းလဲ ျမင့္တက္သြားပါတယ္။ ၀ယ္လိုအား ဆြဲအားေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈကို ျဖစ္ေစတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြကေတာ့ စားသံုမႈျမင့္တက္လာတာ (သို႕မဟုတ္) အစိုးရ အသံုးစရိတ္ ျမင့္ မားလာတာ (သို႕မဟုတ္) ရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံမႈပမာဏ ျမင့္မားလာတာ (သို႕မဟုတ္) ပို႕ကုန္ပမာဏ မ်ားျပားမႈကေန ၀ယ္လိုအား ျမင့္တက္ လာတာ (သို႕မဟုတ္) ဒီအခ်က္ေတြအားလံုးလဲ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။

စရိတ္တြန္းအားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚတဲ့ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈမွာက်ေတာ့ aggregate supply curve က ဘယ္ဘက္ကို ေရြ႕လ်ားသြားတဲ့ အေျခအေနကို ဆိုလိုတာပါ။ စရိတ္ေတြႀကီးမားလာတဲ့အခါ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြအေနနဲ႔ ေစ်းႏႈန္းတက္တာ၊ ထုတ္လုပ္မႈပမာဏ ေလွ်ာ့ခ်တာေတြ ျပဳလုပ္ပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ေစ်းႏႈန္းေတြ ျမင့္တက္ၿပီး၊ ထုတ္ကုန္ပမာဏေလ်ာ့က်သြားပါတယ္။


ဒီလို စရိတ္တြန္းအားေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ ျဖစ္လာရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြကေတာ့ ကုန္ၾကမ္းတင္သြင္းမႈ စရိတ္စကေတြ ႀကီးမားလာ တာ၊ လုပ္အားခေတြ ျမင့္မားလာတာ၊ အစိုးရရဲ႕ သြယ္၀ိုက္အခြန္အခႏႈန္းထားေတြ ျမင့္မားလာတာ စတာေတြေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဘာဂေဗဒပညာရွင္မ်ားကေတာ့ လုပ္ခတြန္းအား ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ၊ အျမတ္တြန္းအား ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ၊ သြင္းကုန္ေစ်းႏႈန္း တြန္းအား ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ၊ အခြန္တြန္းအား ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ၊ သဘာ၀သယံဇာတပစၥည္းမ်ား ရွားပါးမႈ စတဲ့ စရိတ္ႀကီးမား လာရျခင္းဆိုင္ရာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈအမ်ဳိးမ်ဳိးကို ခြဲျခားေဖာ္ျပေလ့ရွိေပမယ့္ ေဘာဂေဗဒ က်မ္းတေစာင္ ေရ႔းသားေနျခင္း မဟုတ္တဲ့ အတြက္ အေသးစိတ္ေရးသား ေဖာ္ျပျခင္း မျပဳလိုပါဘူး။ မူ၀ါဒေရးရာမ်ားမွာ demand-side မူ၀ါဒေတြနဲ႔ supply-side မူ၀ါဒမ်ား ရွိတဲ့အတြက္ ေဘာဂေဗဒအေျခခံ သေဘာတရားမ်ားကို ထည့္သြင္းေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။

Demand-side မူ၀ါဒေတြမွာ monetary policy နဲ႔ fiscal policy ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ဳိးရွိပါတယ္။ Fiscal policy က အစိုးရအသံုးစရိတ္၊ အခြန္ေကာက္ခံျခင္းေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ aggregate demand ကို အစိုးရအသံုးစရိတ္ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း၊ အခြန္မ်ားတိုးျမွင့္ေကာက္ခံ၍ စားသံုးသူမ်ား၏ ေငြသံုးစြဲႏိုင္စြမ္း ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း စတဲ့ မူ၀ါဒေတြအသံုးျပဳၿပီး ေလ်ာ့နည္းေအာင္ ျပဳလုပ္လို႔ ရပါတယ္။ ဒါကေတာ့ deflationary fiscal policy ျဖစ္ပါတယ္။ တျခားအမ်ဳိးအစားတခုျဖစ္တဲ့ reflationary fiscal policy ကေတာ့ အလုပ္လက္မဲ့ျပႆနာနဲ႔ ဆိုင္တာျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီေဆာင္းပါးမွာ မေဖာ္ျပေတာ့ပါဘူး။

ေနာက္တမ်ဳိးျဖစ္တဲ့ Monetary policy ကေတာ့ ေငြေၾကး႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀သံုးစြဲမႈ (money supply) အတိုးႏႈန္း (interest rate) စတာေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ အစိုးရမွ ေငြေၾကး႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀မႈေတြ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း၊ အစိုးရမွ ေငြေၾကး႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀မႈကို အလိုရွိ သလိုျပဳလုပ္ေနသည့္ instrument potency ေလ်ာ့နည္းေအာင္ လြတ္လပ္စြာ လုပ္ေဆာင္ခြင့္ရွိေသာ ဗဟိုဘဏ္ႏွင့္ တင္းၾကပ္ေသာ ဘ႑ာေရးဥပေဒမ်ားျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း၊ အတိုးႏႈန္းမ်ား ျမွင့္တင္ျခင္း စတဲ့ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ aggregate demand ကို ေလ်ာ့က်ေအာင္ ျပဳလုပ္လို႔ရပါတယ္။

Supply-side မူ၀ါဒကက်ေတာ့ စရိတ္စက ႀကီးမားလာမႈကို ထိန္းခ်ဳပ္တာေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုထိန္းခ်ဳပ္ရာမွာ ေစ်းႏႈန္းနဲ႔ ၀င္ေငြေတြကို monopoly ျပဳလုပ္မႈမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း (ဥပမာ - ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္းရဲ႕ ေစ်းကြက္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ ၾကိဳးပမ္း ေသာ လွဳပ္ရွားမႈမ်ားကို ကန္႔သတ္သည့္ မူ၀ါဒမ်ားခ်မွတ္ျခင္း၊ လုပ္ခႏွင့္ ေစ်းႏႈန္းမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ေရး မူ၀ါဒမ်ား ခ်မွတ္ျခင္း၊ ငါးႀကီးမွ ငါးေသးမ်ိဳသည့္ သ႑ာန္ျဖစ္ေသာ လုပ္ငန္းႀကီးမ်ားမွ လုပ္ငန္းငယ္မ်ားကို take-over လုပ္ျခင္းမ်ားကို ကန္႔သတ္ျခင္းစသည္မ်ား) နဲ႔ ထုတ္လုပ္မႈ တိုးတက္ျမင့္မားေရး မူ၀ါဒမ်ား ခ်မွတ္ျခင္း (ဥပမာ - tax incentives မ်ားေပးျခင္း၊ သုေတသနႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးကို အားေပးျခင္း၊ ေနာက္ဆံုးေပၚ စက္ပစၥည္းမ်ားတြင္ ရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံျခင္းႏွင့္ လုပ္သားမ်ားအားေလ့က်င့္သင္တန္းေပးေရး အစီအစဥ္မ်ား အတြက္ ေထာက္ပံ့ေၾကးေငြမ်ား ေပးျခင္းစသည္မ်ား) ကို ျပဳလုပ္ႏိုင္ပါတယ္။

နိဂံုး

နိဂံုးခ်ဳပ္ဆိုရရင္ အခုလို က်ပ္ငါးေထာင္တန္ ေငြစကၠဴအသစ္မ်ား ထြက္ေပၚလာတာဟာ တိုင္းျပည္စီးပြားေရးအတြက္ ေကာင္းမြန္တဲ့ လကၡဏာတရပ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါဟာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈရဲ႕ ေနာက္ဆက္တြဲ အက်ိဳးဆက္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ မဆလ၊ န၀တ၊ နအဖ စစ္အုပ္စု အဆက္ဆက္ရဲ႕ တိုင္းျပည္စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈ ညံ့ဖ်င္းျခင္းရဲ႕ ရလာဒ္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေသနတ္ပစ္တတ္တိုင္း စစ္ မတိုက္တတ္ပါဘူး။ စစ္တိုက္တတ္တိုင္းလဲ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နားမလည္ပါဘူး။ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နားလည္တိုင္းလဲ မူ၀ါဒတခုခ်င္းစီကို အေသးစိတ္ မေရးဆြဲတတ္ပါဘူး။ မူ၀ါဒေရးဆြဲတတ္တိုင္းလဲ မူ၀ါဒအေကာင္အထည္ မေဖာ္ႏိုင္ပါဘူး။ မူ၀ါဒ အေကာင္အထည္ေဖာ္တတ္တိုင္းလဲ တိုင္းျပည္မအုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ပါဘူး။ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္တိုင္းလဲ ေရွ႕တန္းစစ္ေျမျပင္မွာ စစ္မတိုက္ ႏိုင္ပါဘူး။ မိသားစုတခုပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ အဖြဲ႕အစည္းတခုပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တိုင္းျပည္တခုပဲ ျဖစ္ျဖစ္မွာ လူမွန္၊ ေနရာမွန္ ျဖစ္ဖို႕က အေရးႀကီးဆံုး ျဖစ္ပါတယ္။ ေခါင္းေဆာင္၊ ေနာက္လိုက္ အတြဲညီဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီလို သဟဇာတ မျဖစ္တဲ့ ဘယ္လို မိသားစုပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အဖြဲ႕ အစည္းပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တိုင္းျပည္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ေရရွည္မွာ ျပိဳလဲယိုင္နဲ႔မွာ အေသအခ်ာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တိုင္းျပည္စီးပြားေရးကို မိသားစု ေကာင္းစားေရး၊ ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္း ေကာင္းစားေရး၊ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္းနီးစပ္သူ ေကာင္းစားေရး စတဲ့ ဘက္လိုက္မႈမ်ား မရွိပဲ မွန္မွန္ကန္ကန္ စီမံခန္႔ခြဲႏိုင္မယ့္ အစိုးရသစ္တရပ္ ေပၚထြက္လာေရးဟာ ျမန္မာ့စီးပြားေရးအေဆာက္အအံုရဲ႕ အဓိက လိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္ေနပါေၾကာင္း ေရးသား တင္ျပအပ္ပါတယ္။
ခင္မမမ်ဳိး (၂၆၊ ၉၊ ၂၀၀၉)

No comments:

Post a Comment